Alla inlägg under maj 2013

Av Sandberg - 20 maj 2013 13:39

Hyfsad utdelning för Jhonas Enroth, världsmästare på hemmaplan och med i All star team. Kan inte bli så mycket bättre än så. Framför allt är jag imponerad av Jhonas lugn och av hans väl utvecklade spelsinne. Också skönt att se att man inte behöver vara 195 lång för att lyckas!

Jag tror att det här var oerhört viktigt för Jhonas och att detta kommer att ge honom en ordentlig kick i hans karriär.

Ryan Miller får nu se upp...


 

Av Sandberg - 17 maj 2013 15:44

Tänkte inte blogga idag om Sveriges stormatch eller Jhonas Enroths fenomenala målvaktsspel utan om Mike Smiths fantastiska spel med klubban. Ni som såg matchen igår förstår vad jag menar, det är det bästa jag sett sedan Turcos dagar...
Vilken teknik och vilket självförtroende Smith hade i spelet med klubban! Att inte några av kommentatorerna sa något om detta( inte vad jag hörde i alla fall) tyckte jag var oerhört förvånande.

Jag var på ett målvaktskonvent förra året och då hade vi förmånen att få legendariske coachen Dave King som föreläsare, han sa då att han tyckte Mike Smith var klart bäst i NHL på klubban och jag förstår nu vad han menade.

Så fortsätt öva svenska målvakter så kanske vi någon dag får fram något liknande här i Sverige.

Av Sandberg - 16 maj 2013 13:50

Härlig lunchmatch mellan USA och Ryssland, just nu ledning för USA med 5-3. Bryzgalov( Varlamov inbytt) utbytt efter fyra insläppta där han skulle tagit två mål tycker jag. John Gibson i mål för USA, killen är född 93! Tidigare guldmålvakt för USA under förra JVM. Gibson spelar lugnt och är mycket atletisk i målet.

Tre av målen kommer från tekningspunkten, ett vardera för Bryzgalov, Varlamov och Gibson och det är alldeles för dåligt. Men som sagt en rolig och händelserik hockeymatch förutom de ständiga reklamavbrotten, TV4 gör om, gör rätt!

10 minuter kvar av matchen, får se om resultatet står sig...



Av Sandberg - 16 maj 2013 10:57

Stefan Liv hedras med att en gata i Jönköping blir uppkallad efter honom. Det är enligt medier i Jönköping, Husqvarnavägen som leder fram till Kinnarps arena som skall döpas till Stefan Livs gata. Bra initiativ av Jönköpings kommun!

Av Sandberg - 14 maj 2013 10:40

Av Sandberg - 13 maj 2013 11:34

Jag vet att det varit lite dåligt med blogginlägg de senaste dagarna, jag har varit på International icehockey composium i Stockholm under tre dagar. Har det varit något målvaktsprat då? Klart det har varit, inte så mycket under själva föreläsningarna utan mer runt kaffebordet eller i korridorerna. Jag har sett några bra målvakter som innan VM var ganska okända för mig såsom Reto Berra i Schweiz och Sloveniens Luca Gracnar( födda 93).

En av föreläsningar hade temat " målvakten är övervärderad", först blev man lite förvånad och irriterad men ju längre föredraget höll på så blev i alla fall jag benägen att hålla med talaren Szymon Szemberg( som jag känner sedan innan). Han menade att det är bättre att köpa/avlöna en målvakt som är medelbra än att slänga ut alla pengar på en toppmålvakt och sedan inte ha pengar kvar till bra utespelare. Att det är viktigare att ha riktigt bra backar än att ha en monstermålvakt. Rangers hade kanske varit bättre om de hade haft mer pengar( läs Henkes lönesumma) att lägga på ett par riktigt bra backar istället för att lägga en så stor andel pengar på sin målvakt. Det var en intressant föreläsning som skapade mycket diskussion.

Ryktas om Henrik Karlsson som ersättare til Salak, känns väl som en logisk Färjestads värvning.

Av Sandberg - 7 maj 2013 23:28

Precis hemkommen från ytterligare en match på Globen, en avslagen historia där Kanada var helt överlägsna och Norge inte ens försökte. Lars Volden i Norges mål fick en riktig otacksam match med ideliga överspelningar där markeringen var obefintlig.

Kanadas och Edmontons målvakt Devan Dubnyk var en ny bekantskap för mig, en välvuxen målvakt som hade en lugn match(13 skott, tror jag). Devan måste ha ett väldigt litet kombinat, han säg tunn ut...Han spelade mycket på känsla, såg inte ut som att han hade någon riktig spelide därmed inte sagt att han gjorde en dålig match.

AIKs Niklas Lundström skall spela sin hockey i SSK nästa säsong, bra lösning för Lundström att få spela mycket matcher i Allsvenskan. Alexander Hamberg skall ersätta Lundström i AIK och backa upp Daniel Larsson.

Av Sandberg - 7 maj 2013 09:11

En härlig måndagskväll i Globen, härlig inramning båda utanför och inne. Vitrysslands målvakt Milchakov spelar riktigt bra och har bra hjälp av sitt uteförsvar som ligger i skottlinjen nästan hela kvällen. Enroth har en svårare match tycker jag, mer öppna lägen när Vitryssland tilläts spelvända mången gånger. Jhonas ser koncentrerad och skärpt ut under hela matchen.

Ikväll väntar Norge vs Kanada, får se om man får studera Färjestads blivande( kanske) målvakt Haugen ikväll...

Presentation


Sampans blogg

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards