Alla inlägg den 16 maj 2011

Av Sandberg - 16 maj 2011 12:23

Tänkte mig försöka summera lite intryck och tankar från årets VM nu när den värsta krutröken lagt sig. Eftersom detta är en målvaktsblogg så är det givetvis bara intryck och tankar ur målvakternas perspektiv.


Skiljer sig målvaktsspelet i VM från Elitserien/Allsvenskan på något sätt? Jag lägger inga värderingar i mina påståenden utan jag försöker belysa skillnaderna...


Jag tycker att de svenska målvakterna spelar ett mer extremt blocka/täckaspel än vad som visats upp under VM. Jag tycker också att många av målvakterna i VM varit lite mer aktiva med händera jämfört med de svenska serierna.


Som jag skrev i ett tidigare blogginlägg så har målvakterna i VM varit av mer normal längd, med andra ord inte så många riktigt långa målvakter i VM. En del av målvakterna har haft ett väldigt aktivt spel i djupled där de varit väldigt aggressiva när skytten varit isolerad(ensam, utan passningsalternativ) typ Vehanen och Barulin.


De är de okända namnen som Fasth, Haugen, Vehanen och Barulin som klivit fram medan de lite mer namnkunniga målvakterna såsom Nabokov, Conklin, Huet inte floppat men inte spelat på den nivån man förväntat sig.


Har det varit ett bra VM ur målvaktens synpunkt? Ja om man kollar till statistiken, se nedan(och statistiken ljuger väl aldrig...):

7st 1:a målvakter har en räddnings% över 92


Presentation


Sampans blogg

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar


Skapa flashcards