Alla inlägg under september 2009

Av Sandberg - 18 september 2009 11:03

Grymt youtube inslag om och med Tony Esposito, grundare av butterfly.

Gå in på den här länken http://www.youtube.com/watch?v=WEpXzMDoJPI

Av Sandberg - 18 september 2009 09:54

Daniel Henriksson, landslagsmeriterad, många säsonger i elitserien och några år utomlands. En målvakt som är i en bra ålder, född 78 dvs skaffat sig rutin och har många år kvar av sin karriär. Hento har just nu ingen klubb att spela i, en svår situation för en målvakt...kan vara svårt att hålla igång då inte många klubbar vill ha in någon extra målvakt på deras ispass, här har utespelare det enklare.


Var hamnar då Henriksson? Jag tror att han hamnar i Sverige så småningom, han har haft ett par vändor utomlands som varit mindre lyckade. Vilka lag kan behöva en stabil målvakt som dock inte vinner matcherna åt dig! Hento är heller inte gratis vilket kan avskräcka vissa klubbar. Min gissning är att han hamnar i elitserien om någon månad.


Kanske i Rögle, deras målvaktspar ser inte helt stabilt ut.

Kanske i Brynäs om Läck inte blir skadefri..


Av Sandberg - 17 september 2009 09:28

Stel och öm i kropp idag, speciellt ljumskarna är inte vana vid den här behandlingen. Jag pratar om Frölundas oldtimers träning som är varje onsdag klockan 20.30 Detta är första säsongen som jag är med och kör sedan jag slutade vara aktiv 2006.

Jag tror nog att jag är en bättre målvakt idag( inte fysiskt) vad det gäller position, täthet, box kontroll m.m

Tänk om jag hade haft den här kunskapen när jag själv spelade, för mig känns spelet idag mycket enklare, spelar mycket mer på position och att placera mig rätt och vara tät. Är mindre flaxig och spelar längre in och får på så sätt kortare väg på sidledsförflyttningarna.


Det finns för övrigt många spelare i Frölundasd oldtimers som fortfarande är fantastiskt bra typ Jörgen Pettersson, Carnbäck, Jerry Persson, Tehro Koskela m.m

Av Sandberg - 15 september 2009 09:04

Lite reflektioner från helgens tv-puck matcher. Många målvakter är väldigt välskolade och har ett bra rörelsemönster. Gör väldigt många saker rätt och (snyggt). Jag tycker dock att merparten av målvakterna blir lite för lättlästa när de gör samma räddning om och om igen, trots att skotten kommer från olika avstånd och olika situationer. Jag tror på att försöka spela lite mer varierat men att ha en trygghet i ett säkert grundspel. Israelsson och Dansk var två av målvakterna som spelade ett varieret spel.


Idag bär det av till Halmstad, de har gjort en medveten satsning på sina målvakter, varannan vecka drillar vi klubbens samtliga målvakter. Först bryter vi ner dem, för att sedan bygga upp dom som vi vill ha dem...ha ha

Av Sandberg - 13 september 2009 15:05

På väg till Kungsbacka ishall, skall titta på träningsmatch Hanhals-Nittorp. Tar med mig sonen så att han får andas lite ishallsluft. Skall kolla så att M Jönsson i Hanhalskassen sköter sig..

Igår var det privatlektioner uppe på Isdala lilla, 1h med bland annat David från USA, härligt att snacka målvaktstermer på engelska.

Av Sandberg - 11 september 2009 13:43

Ser fram emot Göteborgs kvartsfinal ikväll, en av mina adepter, Mathias Israelsson står för Göteborg. Efter 3 spelade matcher har han en räddningsprocent på 94,74! Helt OK.

Skånes målvakt Lexhag har jag också haft ett par gånger, även han spelar kvartsfinal idag.

Smålands målvakt Jäderberg spelar också idag. Blir många matcher framför tv:n idag...

Av Sandberg - 11 september 2009 13:22

Äntligen har man nu själv en blogg där det skall tyckas om målvakter och målvaktsspel.

Följ med på den här målvaktsresan

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Sampans blogg

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22 23 24 25
26
27
28 29
30
<<<
September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards